perjantai 14. maaliskuuta 2014

Pätkii, tökkii, temppuaa!




Murr....murr.....prkle....tana...keletana..... hups. Anteeksi.

10 megan valokuitulaajakaista. Kuulosta hienolta, eikö? Mahdollisuus käyttää Wlania tai Ethernetkaapelia. Hienoa, todellakin. Sonera mainostaa runsain ylistyssanoin valokuituyhteyttä. Ja onhan se toiminutkin, kiitettävästi reilun vuoden, pari.

Mutta nyt tökkii ja pätkii pahasti. Tuo langaton nimenomaan. Toimii, jos toimii, tai sitten ei. Yhteys katkeilee satunnaisesti, välillä ei toimi lainkaan, päiväkausiin. Grrrrr....

Olen tehnyt kaiken mahdollisen, mitä rajallinen maalaisjärkeni anta myöden. On kokeiltu eri selaimia, on vaidettu nettiasetuksia, on resetoitu modeemia. Tutkittu verkkoasetuksia. Tutkittu modeeminvalmistajan sivuja – juu. Jos ei toimi, vaihda radiotaajuutta, joita on käytössä 13. Niistä neljä on sellaisia, jotka eivät mene päällekkäin muiden taajuuksien kanssa. Muista olla varma, että tiedät mitä teet, jottei mene kaikki sekaisin. Eli epävarmana, en koskenut radiotaajuuksiin, vaatinevat syvempää asiantuntijuutta, huoh! On kokeiltu kolmella eri läppärillä toimivuutta, pätkii samalla tavalla!
Eli poissuljentateorialla voisi päätellä, että selaimissa ei ole vikaa, läppärissäni ei ole vikaa, asetuksissa ei ole vikaa. Jäljelle jää siis modeemini wlan-yhteys ja Soneran laajakaista.....

Soitto Soneralle. Puhelun hinta 1,99/minuutti. Maksoi 30 euroa tuo puhelu, enkä oikeastan saanut muuta apua, kuin että : 1. Varmista, ettei modeemissasi ole vikaa? Nimittäin jos tulevat sieltä paikalle asiaa tutkiman ja vika löytyy modeemista, tuleekin sitten iso lasku. 2. Kokeile yhteyttä Ethernet-kaapelin kautta. Juu kokeiltu on ja toimii, mutta langaton siis ei. 3. Soita yhtiömme tekniseen tukeen = Helpson. Puhelun hinta 1,99/minuutti. Soitettu on, ja saatu etäapua, nettiyhteyden (verkon) suojausta muutettu, pakotettu yhteyden käyttämään jotain g-väylää, jottei lähistöllä olevat muut langattomat verkot tuottaisi häiriötä. EI AUTTANUT nuokaan muutokset. Ja lasku tulee perässä! Helpson sanoi, että jos nämä toimenpiteet ei auta, soittele uudestaasn, keksitään jotain.

Soneran vastuu laajakaistan toiminnasta päättyy taloyhtiön kellarissa olevaan kaappiin. Siitä eteenpäin vastuu on tilaajan, siis minun.
Minusta on vähitellen tulossa toimimattoman langattoman laajakaistan asiantuntija!

Terveisiä Ethernetkaapelin toisesta päästä....murr.... melkein hermonsa menettäneenä.

Onko kenelläkään toisella ilmennyt vastaavia ongelmia?

19 kommenttia:

  1. No voihan perhana, tuollaisesta menee hermot ja kun se vielä maksaa! Eikä apua saa. Eilen taisi jossain kuningaskuluttajaohjelmassa tulla juttua, että operaattorit kaatelevat noita linkkitornejaan, haluavat ihmisten siirtyvän 4g-verkkoihin, jep, jep, mobiilia kaikille. Oiskohan kyseessä palvelujen alasajo, katsotaan että tökkii, jotta saadaan porukka vaihtamaan.

    VastaaPoista
  2. Ja minähän en mobiilia ota! Nih. Tätä mun juttua on kestänyt yli kolme viikkoa!!!! Menenkö nyt siis modeemikauppaan hankkimaan uuden, jos vaikka vika onkin siinä? Ja taas maksaa....prkl..... ja jos se ei toimikaan, niin mitä sitten,pihkura pahkura.

    VastaaPoista
  3. Muuan vuosi sitten laitoin Elisa viihteen laajakaistoineen. Yhteys ei pelannut alkuun. Soitin Elisalle, He pyysi tuomaan liikkeeseen, jos vikaa. Ei ollut. Elisan asiantuntija tuli parin tunnin sisällä kotiini tietokoneen äärelle. Hän sääti laitteeni sopivaksi alueen taajuudelle. Alkoi yhteydet pelaamaan. Vika oli, että jäin taajuus kantaman ulkopuolelle.
    Asiantuntija ei perinyt maksua kotikäynnistä.

    Mielestäni Soneralle kuuluu laitteesi toimivuuden kuntoon laittaminen kotonasi koneen äärellä, eikä vaan eteisessä.

    Lainaus "Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan operaattorin virheestä valittamisen pitäisi olla asiakkaalle maksutonta. Operaattori on vastuussa siitä, että asiakastuki on helposti saatavilla."
    Et ole yksin> http://m.iltalehti.fi/uutiset/2013051317008651_uu.shtml

    Oletko katsonut verkkokortin päivityksen ajantasalla olemisen kannettavassa> laitteisto ja äänet> laitehallinta>verkkokortti

    Ärsyttäviä ovat nämä viat. Toivottavasti pian toimivuus alkaa pelata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa olla Elisalla parempi palvelu, kuin Soneralla. Tarkistin verkkokorttijutun. On ajantasalla.

      Poista
  4. Minulla oli yksi lähes uusi läppäri, jonka langaton ei suostunut toimimaan. Kun otin Elisa viihteen, miehet kävivät sen asentamassa ja laittoivat samalla langattoman toimimaan. Kun auto ajoi pois pihasta, yhteys oli taas poikki. Siihen aikaa minulla oli sellainen tukityyppi, joka tuli lankoja pitkin, mutta hänkään ei saanut koskaan yhteyttä toimimaan kuin hetkeksi. Lopulta hermostuin ja laitoin metrikaupalla piuhaa, sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Nyt tosin on pöytäkonekin. Jokainen läppäri kesti vain kaksi vuotta, ne ovat tosi heikkoja, vaikka yksi oli kalleimmasta päästäkin. Nyt tällainen keskiverto pöytäkone on kestänyt tosi hyvin.
    Mikään ei harmita enempää, kuin koneen, ohjelman tai yhteyden risaaminen. Pitkää pinnaa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Usva, pinnaa kyllä tässä tarvitaankin!

      Poista
  5. Jos et ole vaihtanut minkään paikkaa eli reititin on samassa paikassa ja läppäri samassa niin sillon pitäisi yhteyden olla kunnossa. Ei elisalla ole sen parempaa palvelua samaa linjaa ne vetää kumpikin. Jos sulla on ns. älypuhelin niin saatko sillä yhteyden kotiverkkoon? Myös tuo pätkiminen voi johtua ylikuormituksesta eli joku/ jotkut käyttää samaa jos se ei ole salasanalla suojattu. Vielä jos saisit (naapuri) tai joltain kokeiltavaksi jotain toista reititintä niin olisi helppo ratkaista missä vika. Sorry, tämän parempaan en pysty auttamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki on niin kuin ennenkin, ja verkkoni salasanalla suojattu, äluhelinta ei ole. Reitittimen siis toise kokeilu kannattanee selvyyden saamiseksi. Kiitos,

      Poista
  6. Ymmärrän hyvin, minä olen ollut aina välillä myös ongelmissa. Toivottavasti nämä uudet vehkeet pelittävät.
    Toivon, että linjat aukeavat kuntoon.

    VastaaPoista
  7. No voih! Tökkivät yhtydet ovat maailman kurjin juttu! Jos kaista tulee seinään asti ok ja siitä vielä piuhalla koneeseen ok, niin vika saattaisi kuitenkin sitten olla langattoman reitittimessä. Tai vastaan ottavassa päässä, eli koneessasi. Tosin niinkin pieni asia voi haitata kuin kaapelin nyrjähtäminen. Nekään eivät ole ikuisia. Siis seinän ja boxin välinen kaapeli. Minä resetoisin kuitenkin reitittimen tehdasasetukille ja jos se ei pelitä niin hakisin uuden. Nekin voi vanhentua tässä tekniikan huikeassa kehityksessä.

    Ai niin, vaidoin vuosia Soneran kanssa takuttuani, jatkuvasti piti bultata reititin, muutama vuosi sitten Elisalle ja ongelmat loppuivat siihen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai nyrjähtää?! Voihan se niinkin olla. Olen pariinkin kertaan resetoinut tehdasasetuksille, ei auta. Itsekin olen "järkeillyt", että vika sittenkin olisi reitittimessä. Koneessani se ei voi olla, kun kaikki kolme kokeiltua läppäriä käyttäytyvät samalla tavoin. Kait se on kauppaan mentävä :(

      Poista
  8. Ärsyttävää kun netti ja koneet eivät pellitä! Maksulliset asiakaspalvelut ovat niin syvältä!!

    VastaaPoista
  9. Apua, kuinka hankalalta kuulostaa! Ja totta se, ettei mikään niin harmita kuin toimimaton vekotin. En osaa lohduksi sanoa mitään, kun olen aivan tumpelo näissä hommissa.

    VastaaPoista
  10. Ihastuttava kiroilija, on ollut ja tunteet ovat ihan samanlaisia, en vain ymmärrä miksi nauratti kun katsoin kuvaa..

    VastaaPoista
  11. Aina löytyy syy pieneen iloon, Mustis :)))))

    VastaaPoista
  12. Turhaa et murise. Olet kuitenkin aika nero, puolia teknisestä sanastosta en tuntenut. Näkyy taas onneksi olevat langat suoristettuina :)

    VastaaPoista